2084? Orwell után szabadon
2018. december 06. írta: CoachCo

2084? Orwell után szabadon

future-3279838_960_720.jpg

Mielőtt elkezdenék ráhangolódni az adventre, a karácsonyi hangulatra, valahogy muszáj néhány feszültséget kiadni magamból, néhány kérdést felvetni.

Sok hatás ért a közelmúltban, sok történettel találkoztam, közben még híreket is olvasok (mit tegyek, ha így szocializálódtam?) és előtör belőlem valamiféle igazságérzet, felelősségtudat, nem is tudom mi. Tudom én, hogy ez kicsit rólam, magamról is szól, de ez ugyanígy van másokkal is, amikor megnyilvánulnak mint szolgáltatók, szolgáltatást igénybe vevők, tanárok, orvosok, politikusok. Amit tesznek, mondanak, az mindig róluk, az ő személyiségükről is szól! Beszédes.

Advent, karácsony

Mert mi is a karácsonyra való készülődés? Az ajándékok megvásárlása, a hal és egyéb élelmek időben való megvétele, a fa beszerzése, legfeljebb – jobb esetben - néhány saját készítésű ajándék kitalálása, elkészítése? Céges karácsonyi vacsorákon, bulikon való részvétel, nagy evészetek, ivászatok már idő előtt? Netán a legjobb wellness szállóban való helyfoglalás (ha még nem maradtunk le vele)?

És megvan már, hogy az idei karácsonyfa uralkodó színe mi lesz? A család ünnepi asztaldíszei harmóniában lesznek ezzel? Ne feledkezzetek meg erre is gondolni, nehogy aztán a két szín üsse egymást!

(Bocsánat, igen, vállalom a cinizmust, bár nem szeretem… és mindenkinek joga van szépítgetni, baromságokra költeni, természetesen. A kínai díszgyártóknak is meg kell élniük! Alább kiderül, nem is akárhogyan.)

Szóval, a katolikus egyház a 4. századtól ünnepli az adventet, mint a karácsonyi felkészülés lelki időszakát. Ennek jelképes, liturgikus színe a lila, amely a bűnbánatot, a szent fegyelmet és összeszedettséget jelképezi.

A négy adventi vasárnap négy üzenetet hordoz (gyerekkoromban vallásos nevelést kaptam, jártam hittanra, de fogalmam nem volt erről - bezzeg most, hála a wikipédiának!):

  • az első a megváltás, hit (Ádám és Éva után, akiknek megígérte Isten a megváltást)
  • a második a remény (a zsidó nép után, akiknek megígérte, hogy közülük származik majd a Messiás)
  • a harmadik Szűz Mária után az örömet jelképezi (és színe a rózsaszín)
  • a negyedik a szereteté, amit Keresztelő Szent János nevéhez köthetünk, aki hirdette Jézus eljövetelét és utat épített az emberek szívéhez.

Jó is lenne, ha ezeket a fogalmakat valóban megélhetnénk és hitelesen közvetítenék felénk azok, akik ezzel ’hivatásszerűen’ foglalkoznak, vagy akik felelősek értünk, emberekért, a jövőnkért! Legalább a szándék lenne tettenérhető!

Igaz, mi is mind felelősek vagyunk, a sajátunkért mindenképpen, de valamennyire talán tágabb értelemben is.

Felelősségérzet, jövőbe látás

Éppen ezért folytatom most kicsit felelősebb témával én is, visszatérve a címre, annak üzenetére.

Vajon ha élne Orwell, az 1984 szerzője, milyen látomásai lennének most? Mit szólna a mai világhoz, mennyire és hol látná azt a világot, amit ő közel 40 évvel korábban megfestett? Vajon a ma élő írók, filmesek, animációs művészek, szociológusok, jövőkutatók és egyéb jövőbenéző, színes fantáziával és sok tudással rendelkező emberek közül kinek a műve lesz hátborzongatóan igaz majd, mondván, zseni volt, előre látta?!

Sajnos sok rossz forgatókönyvvel találkozunk nap-mint-nap, akár a globális felmelegedést, akár annak hatásaira várható tendenciákat nézzük, azokról olvasunk. Nem beszélve a gazdasági, politikai, társadalmi jövőképekről, amelyek egyáltalán nem függetlenek az előzőtől, sőt!

Ma nem éhezünk (legalábbis olyan arányokban és mértékben, mint korábban), nincsenek komoly járványok, nem kell remélhetőleg háborúkkal sem számolnunk (kérdés persze, mit nevezünk háborúnak), még ha a szavak szintén kicsit túl sokat is hadakozunk vélt vagy valós ellenségekkel.

Épp ma kérdezte tőlem valaki, miért lehet az, hogy olyan sok a pszichés probléma manapság, annyian depressziósak, rosszkedvűek, motivációt vesztettek. Közben, ha körülnézünk Budapesten (főleg Budán, ahol én személyesen több felé járok, vagy lakóhelyemen, Nagykovácsiban), azt látjuk, nagyon jól élnek az emberek. A boltok tele vannak, házak épülnek, a parkolók zsúfoltak és nem akármilyen autókkal vannak tele. Persze tudom, hogy Nógrádban, Szabolcsban és még sok más helyén az országnak láthatnék egészen más életeket és viszonyokat (látok is), de tőlük nem jutnak el üzenetek, hangok hozzánk. Ők csendben vannak, mint ahogyan a kilakoltatásra számítók, a hajléktalanok sem hallatják a hangjukat, legfeljebb azok a civilek, akik értük próbálnak valamit tenni.

De mi lesz 2084-ig a saját házunk táján, akár az országunkkal, akár a lakóhelyünkkel, akár a családunkkal?

Az ország felzárkózása a nyugat-európai szintre ma nem nagyon látszik reálisan elérhetőnek addig 2084-ig. Kik fognak itt élni akkor, milyen lesz a lakosság létszáma, összetétele?

Hogy fogják vajon akkor elemezni ezeket, a mi általunk megélt, a korosztályunk által végigcsinált évtizedeket?

  • Nem mertek szembenézni múltjukkal, nem tudtak felnőni a lehetőséghez?
  • Amit lehetett, elszúrtak, az akkori korosztályok megint elkövették elődeik hibáját, még nagyobb számban elüldözték a tehetséges, sokra hivatott honfitársaikat?
  • Megindult egy ’speciális’, akkor morálisan erősen megkérdőjelezhető, de végül mégis megvalósult modern ’eredeti tőkefelhalmozódás’ és annak eredményeként…? Ezt nem nagyon tudnám folytatni, szegény hozzá a fantáziám.
  • A rendszerváltás utáni évtizedekben több mélypont és válságok, kormányok, látszat-összefogások és intrikák után szép lassan elindult egy konszolidációs folyamat és az embereknek sikerült nyomást gyakorolniuk arra, hogy végül azok kerültek hatalomra és döntési helyzetbe, akik el tudták érni, hogy beinduljanak végre olyan változások, amelyek valóban az egész ország javát szolgálták? (Drága leendő unokáim! Ha ez így történik majd, gondoljatok nagyanyátokra, milyen boldog lenne most, ha ezt látná, ha megélhette volna!!!)

Miért??

Néha csak kapkodom a fejem és nem hiszem el, ami történik körülöttem: miért kell egy (vagy több) egyetemmel (is) harcolni, miért kell úgy csinálni, mintha rendben lenne az oktatás, az egészségügy, miért kell összeveszni a szövetségeseinkkel és ott keresni barátokat, ahol nem lenne tanácsos, amilyen klubhoz nem szeretnénk tartozni? Miért kell egy olyan munkaügyi törvényt bevezetni, ami tovább fokozza az elvándorlást? Mi ezzel a cél?

 img_20181206_102827.jpg

 

Harari könyve így kezdődik:

„A 3. évezred hajnalán az emberiség felébred, nyújtózkodik, és megdörzsöli a szemét. Agyában még ott motoszkálnak egy szörnyű rémálom foszlányai. ’Valami szögesdrót volt benn, meg gombafelhők. Na, mindegy, csak álom volt.’ Az emberiség kimegy a füdőszobába, megmossa az arcát, szemügyre veszi a ráncait a tökörben, aztán kávét főz, és kinyitja a határidőnaplóját. ’Na nézzük, mi van mára.’ „

 A másik, Orwell által 1949-ben írt (1988-as magyar kiadás!) könyv fülszövege is nagyon tanulságos:

img_20181206_102751.jpg

 

Tudjuk-e, mire kell felkészülni?

Hogy ne gondolja senki, 'csak' a hazai témák foglalkoztatnak és már nem izgat a 'világbéke', ezért behozom a fenti képen illusztrált könyvét a világhírű izraeli történésznek, Yuval Noah Harari-nak is. Egy ütős kezdet már az elejéről: 

„A 20. századi Kína, a középkori India és az ókori Egyiptom lakóit három fő probléma foglalkoztatta: az éhezés, a járványok és a háborúk….

Néhány évtizeddel ezelőtt Kína neve egyet jelentett az élelmiszerhiánnyal. Kínaiak tízmilliói haltak éhen a katasztrofális „nagy ugrás” során, és a szakértők rutinszerűen tartották az első Világélelmezési Konferenciát, ahol apokaliptikus forgatókönyveket tártak a küldöttségek elé. Közölték velük, hogy Kína képtelen táplálni 1 milliárd lakosát, és a világ legnépesebb országa a katasztrófa felé tart. Valójában a történelem egyik legnagyobb gazdasági csodája felé tartott. 1974 óta kínaiak százmilliói emelkedtek ki a nyomorból, és bár más százmilliók még mindig nélkülözéstől és alultápláltságtól szenvednek, az írott történelem során első ízben Kínában sehol sincs éhínség.

Valójában a legtöbb országban az éhezésnél sokkal nagyobb problémává vált a túlzott evés. A 18. században Mária Antónia francia királyné állítólag azt tanácsolta az éhező tömegeknek, hogy ha nincs kenyerük, egyenek kalácsot. A mai szegények szóról szóra követik ezt a javaslatot. Miközben Beverly Hills gazdag lakosai párolt tofut esznek fejes salátával és quinoával, a nyomornegyedek és gettók szegényei keksszel, chipsszel, hamburgerrel és pizzával tömik magukat. 2014-ben több mint 2.1 milliárd ember volt túlsúlyos, szemben a 850 millió alultáplálttal. 2030-ra várhatóan az emberiség fele túlsúlyos lesz. 2010-ben az éhezés és az alultápláltság együtt mindegy 1 millió emberrel végzett, míg az elhízás 3 millióval.”

Nem a karácsonyi vacsorával, ünnepi dőzsölésekkel kapcsolatban szeretnék előre lelkiismeretfurdalást ébreszteni senkiben! Sőt, akár a pozitív üzenet is kivehető belőle: az, hogy Kínában milyen jó forgatókönyv valósult meg ahhoz képest, ahogy látták azt akkor, a hetvenes években a tudósok! Ki gondolta volna?

Nem tudom, vajon hányan ’vetemednek arra’ manapság, hogy elolvassák, vagy újraolvassák Orwell klasszikusát, vagy épp elég a napi hírek valamilyen szintű követése.

Én sok évvel ezelőtt olvastam, természetesen megmaradt a hangulata, a Nagy Testvér, és úgy általában az üzenete, de most újra belenéztem és elborzadtam. 1949-ben írta! Igaz, sok friss, erős hatás lehetett benne.

Emlékeztek a Párt három jelmondatára?

„A HÁBORÚ: BÉKE

A SZABADSÁG: SZOLGASÁG

A TUDATLANSÁG: ERŐ”

És mit szóltok ehhez?:

„1984. április 4. Tegnap este a moziban. Csupa háborús film. Nagyon jó volt az egyik egy menekülőkkel teli hajóról, amelyet valahol a Földközi-tengeren bombáztak. A hallgatóság nagyon jól mulatott egy nagy kövér ember lelövésén, aki megpróbált úszva menekülni s egy helikopter követte, először látni lehetett, ahogy hempereg a vízben, mint egy delfin, aztán látni lehetett a helikopter géppuskairányzékán keresztül, aztán tele lett lyukakkal és a tenger rózsaszínűvé vált körülötte és hirtelen elsüllyedt, mintha a lyukakon keresztül beléje tódult volna  a víz, a nézők rázkódtak a nevetéstől, mikor elsüllyedt, aztán egy gyerekekkel teli mentőcsónakot lehetett látni egy helikopter lebegett fölötte volt ott egy középkorú nő talán zsidónő lehetett a csónak orrában ült egy három év körüli kisfiúval a karjában a kisfiú ordított a félelemtől és fejét a nő keblébe fúrta mintha bele akart volna bújni és a nő átölelte és vigasztalta pedig ő maga is kék volt a félelemtől egész idő alatt úgy takargatta mintha azt gondolta volna hogy távol tarthatja tőle a golyókat aztán a helikopter ledobott közéjük egy húszkilós bombát borzasztó villanás és a csónak gyufaszálakká esett szét, aztán csodálatos képet lehetett látni egy gyermek karjáról amint egyre föl föl föllökte a levegőbe valószínűleg egy helikopter követte felvevőgéppel az orrában és nagy taps volt a párt ülőhelyein de egy asszony lent a prolik számára fenntartott részen hirtelen felugrott és nagy lármát csapott és az túlkiabálta ezt inkább ne mutatták volna ezt nem jól tették a gyerekekkel nem jól tették míg a rendőrség el nem távolította nem hiszem hogy baja esett volna vele senki sem törődik azzal amit a prolik beszélnek tipikus proli reagálás ők sohasem

…”

Ez ugye Winston naplójából egy részlet (az írásjelek hiánya és a befejezetlen mondat nem az én slendriánságomnak köszönhető!). A naplóírás akkor fogalmazódott meg benne, amikor a munkahelyén, a Minisztériumban épp az aznapi Két Perc Gyűlöletre készülődtek….

Feltört belőle még valami emberi működési mód, valami halvány vágy, valami mélyen még bennmaradt érzelem. Ezért kezdett el írni.

 doors-1613314_960_720.jpg

 

Önismeret, önreflexió, jobb világ

Szóval, nem szeretném ezt fokozni, csak némi önreflexiót, magunkba nézést tanácsolok azoknak, akik olvassák. Bár gyanítom, akik ezt eddig végigolvasták, bennük nincs ebben hiány.

Én azt kívánom, minél több hitünk lehessen, reménykedhessünk a jobb világban, adjunk és kapjunk sok szeretetet és tudjunk örülni annak, ha hasonló emberek társaságában lehetünk. Mert sokan vagyunk, akik hasonlóan gondolkodunk és akik gondolkodunk!

 

Szép napokat nektek!

Koskovics Éva

'Felelős' coach (és még egy kicsit közgazdász)

Még eszembe jutott, hogy Harari másik könyvét, a Sapiens, az emberiség történeté-t is szerettem, írtam is róla. Valahogy akkor épp az oktatás témája foglalkoztatott. Itt olvashatjátok.

A bejegyzés trackback címe:

https://coachco.blog.hu/api/trackback/id/tr9714443672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.07. 00:49:18

Szokás ezt a Nagy Testvért emlegetni. Nos, én beszéltem valakivel telefonon, és három nap múlva a Facebook feldobta az illetőt az én lehetséges ismerősömként. Kerestem a Google segítségével tudnivalókat egy betegségről, két nap múlva kaptam egy reklám e-mait (egy nem gmailes címemre!) a betegség ellen ajánlott gyógymódról. Milyen kormány lenne képes ekkora hatalomra szert tenni? Van Nagy Testvér, csak másképp büntet. Egyelőre.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 05:03:01

Korunk a liberalizmus agóniájának és a nyugat zuhanásának az időszaka.

2084-ben ez lesz a meghatározó élmény a mai korról.

Remélhetőleg régiónk sikeresen ki tudja magát vpnni mindez alól, így a zuhanó nyugat nem fog ránk esni, szétnyomva minket.

midnightcoder2 2018.12.07. 07:45:10

"A 3. évezred hajnalán az emberiség felébred, nyújtózkodik"
Olyan állat hogy emberiség nincs. Nem volt, nem van és nem lesz. Különböző, egymással harcoló vagy együtt élő kultúrák vannak. Az őserdőben kőbaltával vadászó dél-amerikai indián és a guglinál dolgozó szoftverfejlesztő mint ha nem is ugyanazon a bolygón élnének. És nem csak a külsőségek mások, de az emberek fejében lévő tartalom is. Lásd Oszama Bin Laden aki európában kis híján mérnöki diplomát szerzett.

stmarton 2018.12.07. 07:47:12

@maxval balcán bircaman : A kormányzat azonban bízik benne, hogy hamarosan utolérjük a fejlett nyugati államokat. Orbán Viktor (55) miniszterelnök májusi beiktatási beszédében arról beszélt, 12 év múlva az Európai Unió legjobb országai közé tartozzunk, oda, ahova Ausztriát is sorolják."
Akkor most merre?

Exploiter 2018.12.07. 08:10:30

1984?
Igen, itt van.
De ki kell szakadni a magyar hétköznapokból. A mi kis problémáink egyrészt jelentéktelenek, másrészt teljesen mások.
1984 kinában van. Szóról szóra, nem mint hiperbola, hanem egész pontosan.
1984 a modern nyugaton van, ahol tech óriások tesztelik, hogy lehet befolyásolni az embereket pszichológiai eszközökkel.
Mi le vagyunk maradva, ebben is.

Exploiter 2018.12.07. 08:24:10

Ja és a sztori akkor lesz teljes, ha melléteszed a szép új világot is.
Sosem gondoltam, hogy a kettőt egyszerre meg lehet valósítani. Pedig de.

]{udarauszkasz 2018.12.07. 08:27:03

@maxval balcán bircaman: es mi lesz a "hanyatlo nyugat" alternativaja? Rabszolgakent,napi 18 orat robotolo tomegek? Munkaalapu tarsadalom,biorobotokkal? A hajlektalanokat elgazositjak? Halistennek mar en sem elek akkor, a Zorban meg mar reg lent rotyog a jo oreg Chtulhu fazekjaban.

antiinternáci 2018.12.07. 08:51:16

A világ robog el Európa mellett.
2084-re valszeg már nem is lesz ilyen, Eurázsia lesz, ahogy Orwell írta.
A mi kis napi harcaink az internáci hazugság=igazság ellen már nem számítanak. Soros sem számít, Merkel se. És mi sem.
Európa a globalizáció vesztese lesz. Segített megalkotni, aztán feloldódott benne - mondják majd 2084-ben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 08:53:28

@]{udarauszkasz:

Az alternatíva a liberális rend agyagba döngölése. Ami lassan 20 órás munkahéthez vezetne.

Borondot jol pakoljatok be lippsik 2018.12.07. 09:26:01

1984 eselyei veszesen csokkennek a filantropos kidobasaval.

Igaz, a sorosalapitvanyokat es a KEEt meg el kell intezni.

]{udarauszkasz 2018.12.07. 10:07:49

@maxval balcán bircaman: megette a blogmotor a hszt. Naszoval. Agyagba dongolted. Mi jon utana?

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 10:08:33

@]{udarauszkasz:

Lassú kihátrálás a modernitás zsákutcájából.

Borondot jol pakoljatok be lippsik 2018.12.07. 10:11:42

Spiroekat kibasztak a parizsi magyar intezetbol mint a macskat szarni.

Azt hittem ma inkabb ezen kell sivalkodni, a CEU tegnapi hir, kutya nem szarik raja.

CleanYourRoom 2018.12.07. 10:19:23

Az 1984-et, ha egyszer megvalósulna, a progresszív-PC ideológia által vezérelt techcégeknek és a globalista elitnek lesz köszönhető, csak mondom. A nyugati elitnek úgy tűnik semmilyen kifogása nincs a totális ellenőrzésen és megfigyelésen alapuló technológiai diktatúra ellen, hiszen a Google a Kínai Kommunista Párttal karöltve dolgozik a legújabb mesterséges intelligencián és internet-ellenőrző-cenzúrázó keresőmotoron. Az Apple vezetője, Tim Cook büszke rá, hogy milyen cenzúrát vezetett be az Apple platformjain és ég a vágytól ő is, hogy ágyba bújhasson a diktatorikus Kínával. A Twitter nem tűri és elhallgattatja a progresszív-kultúrmarxista ideológiának ellentmondó konzervatÍv hangokat. Ez vajon mit árul el róluk?

index.hu/techtud/2018/10/10/sokaig_tagadta_de_a_google_megis_cenzurazott_keresot_epit_kinanak/
444.hu/2018/09/27/a-google-tenyleg-fejleszt-egy-cenzurazott-keresot-amit-kinaban-is-lehetne-hasznalni
hvg.hu/tudomany/20180917_kina_internet_cenzura_google_kereso_dragonfly
thefederalist.com/2018/12/04/apple-ceo-tim-cook-sin-not-to-ban-people-tech-platforms/
www.washingtontimes.com/news/2018/aug/1/twitter-should-stop-targeting-conservatives-now/

]{udarauszkasz 2018.12.07. 10:25:06

@balcán maxval bircaman: es aztan? Ujfajta feudalizmus? Lovaskocsival,ilyesmivel? Foldesurakkal,huberesekkel, es 80%jobbaggyal? Hat en ezt remelem,egy Fold korul keringo urallomasrol,egy ultramodern tavcsovel nezem vegig.

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 10:27:53

@]{udarauszkasz:

A mai társadalomban az agrárszektor jelentéktelen, így semmi értelme nem lenne egy földtulajdonalapú rendszerrel.

m.t. 2018.12.07. 11:09:33

@]{udarauszkasz: @balcán maxval bircaman:
Nomen est omen, a birca begeti hogy dongoljuk a foldbe a liberalizmust aztan itt megall a gondolatmenet. Feltettel neki egy egyszeru kerdest aztan onismetlesnel meg terelesnel tobbre nem futja.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 11:14:18

@m.t.:

A rendszert le kell bontani, ez a lényeg, pl. a kapitalista termelési mód szükségtelen, ahogy a polgári állam is.

felucca02 2018.12.07. 11:39:32

@balcán maxval bircaman: nem is! Gumigyárban melózó, túlórázó, kifizetetlen munkásokról szól az álmod, akiknek kuss van, míg a pártfőtitkár néhány haverral megángépen röpköd focimeccsre. De a melósok boldogok, mert egyrészt oroszország a reményük, másrészt végre kimúlt a nyugat és a liberalizmus, vissza lehet térni az eredeti tőkefelhalomzás korába, haramdrészt a tudatlanság boldogság.
Nem, már nem tudsz hülyébb lenni, elérkeztél a végállomásra, ne törd magadat!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 11:43:44

@felucca02:

Az eredeti tőkfelhalmozás liberális jelenség, hogy jön a liberalizmus leküzdéséhez?

Erős államot tervezünk, totális hatalommal. Nem lesz semmiféle "független" gazdaság, ennek véget vetünk. A nagy vagyonokat korlátozzuk, jelentős állami szerepet tervezünk a gazdaságban. Azaz jelző nélküli demokrácia lesz.

]{udarauszkasz 2018.12.07. 11:51:52

@maxval balcán bircaman: jo tudni,mit tervez a vezer, en is tervezek egysmast,de az mar egy masik orszag tortenete.

felucca02 2018.12.07. 11:54:25

@maxval balcán bircaman: Nem, mintha halvány remény is lenne arra, hogy értelmes párbeszédben lehetne veled részt venni, de a totális állam, és a jelentős állami szerep a gazdaságban, az mitől is lesz bármilyen jelző nélküli demokrácia?

Józsi bácsi Kiskunhalason mitől is nem fogja seggberúgni az olyanyira nem liberális hatalmat is, ha kormánykomisszárok fogják meghatározni neki, hogy hány darab versenyképtelen patkószeget termeljen és milyen technológiával?

Ha nem lesz vereseny, mitől lesz technológiai fejlődés? Ki fogja diktálni az irányt? Te?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:12:55

@felucca02:

A demokrácia azt jelenti népszuverenitás van, a hatalmat a nép választja meg. Semmi mást.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:14:06

@felucca02:

Hpgyan volt technológiai fejlődés a liberalizmus kora előtt?

Komolyan hiszed, hogy a profit motiválja a tudományt?

felucca02 2018.12.07. 12:24:24

@maxval balcán bircaman: Kikből választja meg a nép azt a hatalmat? Azok honnan jönnek, miben jobb egyik a másiknál? A következő választáson a totális hatalom miért fogja átadni a totális hatalmat egy másik pártnak?

Hogy hogyan volt technológiai fejlődés? Hát sehogy. Hatsepszut sziklatemplomát körülbelül ugyanazzal a technológiával építették, mint a versailles-i kastélyt. De értem, azt szeretnéd, hogy a Moszkvics negyvenévenként kihozzon egy új modellt, merthogy jó a régi is.

Baszkikám 2018.12.07. 12:26:57

@maxval balcán bircaman:
"Erős államot tervezünk, totális hatalommal. Nem lesz semmiféle "független" gazdaság, ennek véget vetünk. A nagy vagyonokat korlátozzuk, jelentős állami szerepet tervezünk a gazdaságban."

Ezt már többször, több helyen kipróbálták, és azoknak a kísérleteknek sosem lett jó vége.
A nagy vagyonok valahogy mindig azokhoz kerültek, akik megbízták saját magukat mások nagy vagyonának a korlátozásával.
A jelentős állami szerep a gazdaságban sem működött valami hatékonyan sem a SZU-ban, sem itthon sem máshol. Venezuelában sem igazán frankó a helyzet, pedig ott ücsörögnek a Föld egyik legnagyobb olajkészletén.

Ja! TERVEZÜNK?!!
Te is benne vagy a tervezőbizottságban, vagy mi?

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:27:13

@felucca02:

Sokféle módszer van a választásokra. Az ókori görög demokráciától máig sokféle lehetőség van. A totális hatalom nem leválthatatlanságot jelent, hanem a hatalom teljességét a hatalom birtokása alatt, azaz hatalom agazdaségban és a pénzügyekben is, tehát semmiféle "független" jegybank meg "éjjeliőr" állam.

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:28:16

@felucca02:

Az emberiség alapvető felfedézése a modern kor előtt voltak, lásd kerék, tűz, alapvető matematika, stb.

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:29:43

@Baszkikám:

Terv mindig van, a liberális tervtelenség sose működött.

A kérdés csak az, jogot adunk-e egy törpe kisebbségnek, hogy elhabzsolja az egész profitot vagy sem.

felucca02 2018.12.07. 12:37:56

@balcán maxval bircaman: Természetesen nem adunk erre jogot, ezért rúgjuk szépen seggbe idővel az egész fideszes bandát, némi börtönbüntetéssel fűszerezve.
A tervedet ezen a bolygón, ezekkel az emberekkel szándékozod működtetni?

felucca02 2018.12.07. 12:46:05

@balcán maxval bircaman: Talán nem árt emlékeztetni rá, hogy milyen rendszerben működtek a városállamok a nagy görög matematikusok idején. Az olyan féktudományi komisszárokról, mint Palkovics, letépték volna a tógát, mielőtt ledobták volna a várfalakról.
Szerintem nem kell ebbe beleállnod, ez reménytelen. Nem forog visszafelé a kerék.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 12:51:20

@felucca02:

A népakarat dönt majd. A lényeg: filantlopó gazemberek, celebek, kulákok, s más söpredék nem fog uralkodni.

Baszkikám 2018.12.07. 13:06:20

@maxval balcán bircaman:

"A kérdés csak az, jogot adunk-e egy törpe kisebbségnek, hogy elhabzsolja az egész profitot vagy sem."

A törpe kisebbség aki elhabzsolja az egész profitot az a törpe kisebbség lesz, aki eldönti,hogy melyik az a törpe kisebbség aki nem habzsolhatja el az egész profitot.
Ez mindig így volt és így lesz a te lázálmodban elképzelt világodban is.
Igyekezz majd ahhoz a törpe kisebbséghez tartozni, amelyik dönt, ne ahhoz amelyikről döntenek!

m.t. 2018.12.07. 13:11:12

@maxval balcán bircaman:
Ha a hatalom totalis, akkor mi gatolja meg a kozvetlen birtokosait hogy vagyonegyenlotlenseget hozzanak letre a sajat javukra, illetve bebiztositsak sajat levalthatatlansagukat?
Amirol te abrandozol annak neve is van, sztalinizmus. Persze senki elott nem volt titok eddig se hogy te ezt sirod vissza. Ez a te maganugyed.

Ha most lebontjuk a liberalizmust, mi biztositja hogy nem ter vissza, es nem omlik ossze megint a te rendszered?
Mit csinalnal maskeppen a neosztalinizmusban, hogy ne legyen ugyanaz a sorsa mint az elodjenek?

m.t. 2018.12.07. 13:14:06

@felucca02:
Nem tudom hogy ez most dicseret vagy kritika a gorog varosallamokkal szemben.
A demagogia nem veletlenul gorog szo, ott is a feltudomanyos Palkovicsok itattak merget pl Szokratesszal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 13:15:58

@Baszkikám:

A vezetés mindig egy kisebbség. Nem szémít, hogy az, míg a többség bizalmát élvezi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 13:17:34

@m.t.:

A kommunizmusban (= "sztálinizmus") nincs demokrácia, a rendszerigazságalapú eleve, továbbá a hatalom nem leváltható, valamint nincs magántulajdon.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 13:20:03

@m.t.:

Ez a demokrácia rossz oldala. A többség dönthet rosszul is.

A konkrét esetben (Szókratész) egyébként nagyon kis többséggel született meg az ítélet. Kb. 15-20 szavazaton múlott. 260-an szavaztak az ítéletre az 501-tagú néptanácsban!

m.t. 2018.12.07. 13:35:59

@maxval balcán bircaman:
Szoval korlatozva legyen a vagyonfelhalmozas, de lehessen magantulajdon. Ok.
A nepakarat demokratikusan ervenyesuljon egy totalis allamban, ami legyen levalthato.
Milyen formaban kepzeled el a nepkepviseletet, es milyen szerv hajtana vegre a nepakaratot? Kozvetlen nepszavazas? Parlamenti kepviselok valasztasa? Egy teljes hataskoru vezeto szemely megvalasztasa? Regionalis tanacsok, felettuk ujabb tanacsokkal hierarchizalva egy kozponti tanacsig? Ki hajtja vegre a nepakaratot, es ot ki ellenorzi?
Hogy lesz a rendszer egyszerre eros es demokratikus?

max bir ca · http://bircahang.org 2018.12.07. 13:59:31

@m.t.:

A lényegi elem: az állam totális legyen, azaz ne a liberálios model legyen, hogy nem szól bele a gazdaságba.

Jakab.gipsz 2018.12.07. 14:01:46

@maxval balcán bircaman: @Androsz: + a többieknek.

Igen Orwell 1984 dörömböl az ajtónkon nap mint nap, most éppen új nevet adott önmagának, a politikailag korrekt új-beszéddel építjük a globálisan nyitott társadalmat.

És az aki kételkedik, ebben a tudományos alapokon nyugvó társadalom mérnöki tevékenységbe az bizony : antiszemita, náci, nyilas, rasszista és persze homofób, azaz a nyitott társadalom ellensége.

Ez ilyen egyszerű.

Csakhogy nekem például valami azt súgja, a természet részeként nem állhatunk a természet törvényei felett !

Tehát TI valamennyien, valamilyen perdöntő fontosságú természeti törvényt nem ismertek !

U.i: Kínlódjatok még egy kicsit, jó azt látni ahogyan kattog az a két bites agyatok. Hi-hi.

m.t. 2018.12.07. 16:39:56

@balcán maxval bircaman:
Szoval a lenyeg kenyelmesen atsiklik affolott hogy a rendszer hogyan nem lesz egy gazdasagi csodtomeg, aminek a lakoi utaljak az eletet annak totalitarianus volta miatt, es hogyan nem omlik ossze az egesz magatol es valtja fel egy liberalis gazdasagi modell.

Egyebkent azzal egyetertek hogy a szabalyozatlan piac nem jo, a fogyasztok vedelmet es a versenyszabalyokat durvan be kell tartatni kozpontilag. (Mint ahogy azt az EU demokratikusan megvalasztott kepviseloi altal megszavazott rendeletek igyekeznek tenni: GDPR adatvedelem, Google seggberugasa amiert kenyszeriti az appjait az Androidos telefonokra, legitarsasagok kotelezese repjegy-visszateritesre stb.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.07. 16:43:07

@m.t.:

Csődtömeg lesz, ha nincs aki ellopja a profit 90 %-át magának? Ne viccelj...

A liberális gazdasági modell egy törpe kisebbség diktatúráját eredményezi csak, s nem szolgálja sehogy se a közjót.

m.t. 2018.12.07. 18:27:51

@maxval balcán bircaman:
És mégis jobban él a többség mint a kommunizmusban. Nem mondom hogy a mostani rendszer jó, de amíg csak absztrakciókat és negatívumokat tudsz felhozni addig nem győzöl meg hogy a javaslatod nem válik egy ennél rosszabb aberrációvá.
A történelem során láthattuk hogy a proletárdiktatúra és a gazdasági szabályozás ellenére is el lett lopva az a 90% profit (már amennyire van értelme ennek a kifejezésnek), és még hozzá éhínség és deportálások is voltak. Kérdeztem hogy mi a garancia a modelledben hogy nem ez lesz megint, és nem tudtál válaszolni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.12.07. 21:02:07

Vajon Orwell ennyire sötéten látta a jövőt vagy szándékosan a lehető legrosszabb forgatókönyvet írta meg?

Sok mindenben azonban tévedett: a naplóírás ma még nem bűn, inkább támogatott tevékenység, mivel az interneten vezetett "naplók" alapján jobban megfigyelhetőek az állampolgárok. A másik pedig a könyvben szereplő telekép, melyet kötelező volt mindenkinek használnia, hogy megfigyelhessék. Ma nem kötelező, de az emberek többsége önként ad ki magáról minden adatot. A legmesszebbre azok a szerencsétlenek jutottak, akik webkamerán át közvetítik szürke életüket az egész világ felé (love.hu, chatroulette...).

Szóval úgy néz ki, bizonyos tekintetben még túl is szárnyaltuk 1984-et!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.08. 00:01:57

@m.t.: "És mégis jobban él a többség mint a kommunizmusban. "

A kisebbség pedig rosszabbul. Te, gondolom, a többségbe tartozol, mert elfeledkeztél a mérleg másik oldaláról.

]{udarauszkasz 2018.12.08. 07:42:52

@Androsz: a kommunizmusban azert volt viszonylagos jolet,mert az allambacsi agybafobe vett fel a nemzetkozi hiteleket,nemzetkozi aron. Romania, Albania es tsai nem igy tettek. Meg is lehet nezni, mekkora nyomor volt ott a kommunizmusban. Na, most az nyomor lesz itt is,mert az adossagot fizetni kell. Az akkori viszonylagos jolet a jovo terhere, a mi szamlankra ment.

m.t. 2018.12.08. 14:52:48

@Androsz:
Hát aki akkor pártkáder volt, most meg nem az, az biztos rosszabbul él. Nézd el nekem hogy nem viselem szívemen az ő sorsukat.
süti beállítások módosítása