2022 végén traumákkal, kérdésekkel, kétségekkel, Máté Gábor gondolataival
2022. december 29. írta: CoachCo

2022 végén traumákkal, kérdésekkel, kétségekkel, Máté Gábor gondolataival

img_20221115_163657.jpg

Gondolkodom, mit is lehetne még írni erről az évről, ami megint annyira abszurd volt, hogy szinte magam sem hiszem.

Hatásvadásznak tűnik talán, pedig igaz a két nagy dráma, sokk, pofára esés - nevezhetjük bárminek – hasonló mintázata, ahogy én megéltem őket. 2020 februárban már csapkodott a covid, hitetlenkedve néztük a bergamói jeleneteket a hírportálokon. Hezitáltunk, elmenjünk-e síelni, aztán, mivel befizettük, nagyon vágytunk a szokásos téli élményre, mentünk. Kicsit elhúzódott, márciusra esett. Aztán, ahogy hazaértünk, utána, tényleg utána, másnap (!) zárták le a határokat, onnan tört ki úgy istenigazán a járványhelyzet.

2021 valahogy olyan átmeneti volt, szinte mintha nem is lett volna... pedig volt. Szusszanhattunk kicsit.

2022-ben februárban mentünk el síelni. Egyik nap, amikor beültünk a hüttébe melegedni, inni valamit, belenéztünk a hírekbe, és mit látunk, kitört a háború! Az oroszok megtámadták Kelet-Ukrajnát! Persze, az amerikaiak állították már korábban, hogy ez lesz, de annyira bíztunk benne, hogy ez csak rémhírterjesztés, valamiféle taktikai húzás. De nem. Azóta már hány várost, hány települést lőttek szét, mennyi infrastruktúrát romboltak le a földig! Barbár eszközök, barbár emberek, hihetetlen, hogy 2022-ben, amikor a világot a klímakatasztrófa, a társadalmi problémák kellene, hogy foglalkoztassák, zajlik egy ilyen háború. Mi van emögött? Színtiszta politika/geopolitika? Pénz? Eltervezett, megtervezett hadművelet hosszú távú, lebegtetett célokkal? Presztizsharc? Elmebeteg, mentálisan sérült politikusok? Vagy egyszerűen csak elszámolták magukat, és elindult egy lavina, amit nem lehet megállítani?

Kin vagy min múlik, hogy mikor lesz vége? Zajlanak a viták, hogy valójában kinek is a háborúja ez, mutogatnak Európára, az USÁ-ra, a Nato-ra, egymásra, vissza az elmúlt évszázadokra, a bebörtönzött ellenzékiekre, a magas ablakokból kihullott orosz oligarchákra, ránk, magyarokra… Lesz-e, aki be tud avatkozni, vagy meg kell várni, amíg kifullad, amíg összeomlik (valaki vagy valami), amíg történik valami olyan esemény, ami véget vet valamilyen módon a dolognak?

Miközben ezen morfondírozunk, már eszünkbe sem jut, hogy tavasszal volt nálunk egy választás is (pedig akkoriban sokan életbevágónak gondoltuk), ne is beszéljünk róla, milyen, hogy zajlott. Hogy mekkora infláció van, hogy mennyit romlott a forint, hogy mennyire felmentek az energiaárak… Elindult megint a tanárok tiltakozása is, úgy néz ki, nem akarnak belenyugodni abba, ahová jutott az oktatás. Vajon lesz-e energiájuk, erejük folytatni, még ha már a diákok és a szülők egy jelentős része is melléjük állt mára?

img_20221005_190210.jpg

Inkább el is engedem, legalábbis próbálom valóban elengedni ezeket a témákat. Nem rajtam fog múlni egyik sem.

Gondolkodom, milyen is volt számomra ez az év. Még ha nem is egyszerű elvonatkoztatni a fentiektől. Hosszú listát tudnék írni azokról a dolgokról, amelyekért hálás vagyok, amik boldoggá tesznek, amelyek megadattak nekem. Sajnos megint történtek olyan dolgok is, amelyeket nehéz feldolgozni, amelyeket nem is lehet. Egy fiatal halála felfoghatatlan, nincs nap, hogy ne jusson ő az eszembe. De még a kortársak elvesztését is szokni kell, pedig nagyon úgy fest, az edzés már komolyan zajlik.

Talán az lenne a legjobb, a legfontosabb, ha mindezek ellenében, ezeket tudomásul véve megpróbálnánk úgy élni, ahogy szeretnénk, ahogy megtehetjük. Sokkal több lehetőségünk van még így is, mint gondoljuk, sokszor a körülmények fogságában vergődünk. Nekem azért is van szerencsém, mert az elmúlt tíz évben már sokkal inkább olyan életet élek, olyan munkát csinálok, olyan hobbiknak hódolok, amelyek testhezállóak, amelyekben nem kell magamat megerőszakolnom, melyek mellett tudok a tükörbe nézni. És minden nap tanulok új dolgokat. De az is öröm, ha nem újat tanulok, hanem csak megerősítést kapok valakitől abban, amit csinálok, ahogyan gondolkodom.

Ilyen értelemben volt az idei év egyik legnagyobb élménye számomra Máté Gábor (és Máté Dániel) könyve. Ő, a Kanadában élő, magyar származású orvos, aki már sok csodálatos könyvvel gazdagított minket, most megírta – szerintem – élete könyvét. Normális vagy – ez a címe, de az eredeti angol cím szerintem sokkal pontosabb, sokat mondóbb: The Myth of Normal – vagyis a normalitás misztikuma. Alcíme: Trauma, betegség és gyógyulás mérgező világunkban.

Számomra nagyon szimpatikus a rendszere: az, ahogyan a picitől, a sejt szinttől halad kifelé, a legnagyobb, még értelmezhető, életünket befolyásoló, átható rendszerig. Ahogy rámutat az összefüggésekre, arra, hogy a test és a lélek nem választhatóak el egymástól, szimbiózisban működnek. Egészen más szemléletmód, mint amihez a nyugati orvoslás hozzászoktatott minket, mint amiben élünk.

Arra gondoltam, talán sokakat érdekelne a könyv, de nincs módjuk elolvasni, nem tudnak rá időt szánni. Ezért egy szubjektív ’könyvbemutatót’, összefoglalót tartok itt az érdeklődőknek, kiemelek olyan részeket a könyvből, amelyek engem nagyon megfogtak, amelyekkel nagyon tudok azonosulni.

Fogadjátok tőlem ezt egyfajta ajándéknak, de ne tekintse senki úgy, hogy ez a könyv lerövidített változata! Talán pár hét, pár hónap múlva más mondatokat emelnék ki, talán mások más gondolatokat tartanának fontosnak belőle, talán maga a szerző sem örülne annak, ha így találkozna a mondataival. Ugyanakkor tudom, néha egy-egy mondat is tud segíteni, van olyan, hogy olvasunk egy szöveget és kapunk egy olyan inspirációt belőle, ami tovább visz, amely a számunkra épp abban a pillanatban nagy segítséget jelent.

Szóval, fogjuk ezt úgy fel, hogy itt van előttünk, körülöttünk Máté Gáborék csodás erdeje, ahol én most megmutatok nektek néhány fát, kisebb növényt, néhol rámutatok, mennyire szimbiózisban él itt egymással minden. És ha valami sérül, akkor bizony az hatással van mindenre.

img_20221214_150414_resized_20221215_012454980.jpg

Nem lesz rövid, szólok előre! Ezért az is lehet, hogy nem érdemes egyszerre végigolvasni.

 

Lássuk hát!

A KÖNYV!

A trauma következményeivel kezdi. Nem tudom, olvastam-e valaha ennél jobb meghatározást, hogy működik a trauma, ennél ütősebb figyelmeztetést:

„A múlt rátelepszik a jelenre és újra meg újra bekebelezi.”

 

„A trauma sebét viselő emberek szinte valamennyien olyan önképet alakítanak ki, amelynek a szégyen az alapja, és a legtöbben pontosan tudatában is vannak negatív önértékelésüknek. A szégyen egyik legmérgezőbb következményeként az ember képtelenné válik rá, hogy részvéttel tekintsen magára. Minél súlyosabb a trauma, annál kevésbé kíméli magát.

A negatív önkép nem feltétlenül jut el a tudatosságig, és akár a saját ellentétének is álcázhatja magát: pozitív önképnek. Vannak olyan emberek, akik a nagyságukba vetett hitbe és a rossz tulajdonságaik tagadásába burkolóznak, hogy ne érezzék a szégyent, amely megfosztja őket az erejüktől.

A nagyképűség az öngyűlölet legalább olyan egyértelmű megnyilatkozása, mint a durva önhibáztatás, habár az előbbi sokkal közelebb áll a normalitáshoz. Jól jelzi kultúránk őrültségét, hogy egyesek, akik a szégyen elől gátlástalanul narcisztikus személyiségzavarba menekülnek, néha jelentős társadalmi, gazdasági és politikai rangot meg sikert érnek el. Világunk leginkább a traumatizáltak közül jó párat a sárba tapos, miközben másokat – osztályuktól, gazdasági lehetőségeiktől, fajuktól és más tényezőktől függően – számottevő hatalommal ruház fel.”

 

A stressz gépezete!!!!

„A legtöbb orvos lenyűgöző fiziológiai és technikai tájékozottságra tesz szert a képzése során, de nem találkozik az ősi tudással, amely egyszersmind új tudományos ismeret is: test és elme egy.”

"az egészség és a betegség nem egy bizonyos testben vagy testrészben megjelenő véletlenszerű állapot. Hanem inkább egy egész, megélt élet kifejeződése, amely ezért önmagában nem is érthető: hiszen a körülmények, viszonyok, események és tapasztalatok hálója befolyásolja - sőt jobb, ha azt mondjuk: kelti életre."

 

Megrázzuk egymás agyát – ez micsoda egy jó kifejezés, milyen jó megfogalmazás!

Szervezetünk erős interperszonalitása

A szerzők sok más szerző, tudós, irodalmár, vallásalapító szövegeiből idéznek maguk is.

„Mert minden atom, amely enyém, éppúgy a tiéd is.” – Walt Whitman: Ének magamról

Buddha:

„Ne feledd, hogy a világ egymásba fonódó szálak szövete. Ez azért van, mert az is van. Az azért nincs, mert ez sincs. Ez megszületett, mert az megszületett. Ez meghal, mert az meghal…. Az egy tartalmazza a sokat, és a sok tartalmazza az egyet. Az egy nélkül nem lehetséges a sokaság, és a sokaság nélkül nem lehetséges az egy.”

– pontosan leírta a fizikai és szerves univerzumot, amelynek az egészség és a betegség is része.

„Maga az agy olyan szuperrendszer központi szerve, amely kiterjed az egész testre, és fiziológiai működésünk összes szempontjára hatást gyakorol: az erek átmérőjétől a beleink összehúzódásáig, a szívverésünktől a csontvelőben lévő immunsejtek előállításáig, a nemi mirigyek hormonkiválasztásától a veseműködésünkig. Ismételem, mindez egyetlen rendszer: az érzelmek befolyásolják az idegeket, és vice versa; az idegek befolyásolják a hormonokat, a hormonok az immunrendszert, az immunrendszer az agyat, az agy a beleket, a belek az agyat, mindez együtt a szívet – és fordítva. Cserébe a testünk is befolyásolja az agyunkat és az elménket, valamint szükségszerűen hat mások agyára, elméjére és testére.”

Igen!

Az interperszonális biológia!

Mennyire fontos téma ez is! Az egymásra való hatás! Mindennapi megéléseink az egymás idegeire menés, vagy az, amikor a kisgyerekek, akiket imádunk, mégis időnként szülőként azt érezzük, kvázi leeszik a húsunkat. Vagy az a hatás, amit a mádi öregek például úgy fogalmaztak meg valaha és máig él a mondás, miszerint: ki kivel hál, azzá vál’.

„Az interperszonális biológia arra is választ ad, hogy miért jelent a magány halálos veszélyt, különösen olyan idős emberek esetében, akik öröm, emberi kapcsolatok vagy támogatás nélkül maradtak. Egy számos tanulmányt szemléző áttekintő cikk, amely összesen több mint háromszázezer ember adatait gyűjtötte egy helyre, arra a következtetésre jutott, hogy az elégtelen emberi kapcsolatok olyan kockázati tényezőkhöz hasonlíthatók, mint a dohányzás és az alkoholfogyasztás, sőt veszélyesebbek, mint a mozgáshiány és az elhízás.”

Házasság, női szerepek

„Az egyedülállók jobban ki vannak téve a betegségek zömének (szívbetegségek, rák, fertőzések stb.), ugyanakkor a házasság védelmező hatása ötször erősebb a férfiaknál, mint a nőknél, ami elég sokat elmond a kultúránkban létező nemi szerepek viszonylagosságáról és annak alapvető egészségügyi összefüggéseiről … a boldogtalan házasságban élők egészségügyi állapota rosszabb, mint az egyedülállóké.”

 

 Gyerekkor, gyereksorsok, társadalmi közeg

„A kisgyerekek stressszhormonszintjét például jelentősen befolyásolja az otthonukban tapasztalható feszült légkör, és nem számít, hogy ez nyílt konfliktus vagy néma düh…”

„Nincs semmi, ami pontosabban megmutatná egy társadalom lelkét, mint az, ahogy a gyerekeivel bánik.” Nelson Mandela

„a gyerek biztonságérzete, világ iránti bizalma, másokkal fenntartott viszonyai és mindenekelőtt a saját, hiteles érzéseihez fűződő kapcsolata az odafigyelő, stresszmentes, érzelmileg megbízható gondozók elérhetőségén múlik. Minél több stresszel küzd, minél kevésbé figyel a felnőtt, annál bizonytalanabb lesz a gyerek elméjének érzelmi építménye.”

 

„a kisgyerek nevelését komolyan, sőt döntően befolyásolja az a társadalmi közeg, amelyben zajlik.”

Sajnos nem kell különösebben bizonygatni, hogy a társadalmi elvárások, nyomások inkább ellene hatnak ezeknek a kívánalmaknak – ennek következményei a sok lelki betegség, az ADHD, a depresszió, a szorongás, az agresszió, az önveszélyes viselkedések.

A legnagyobb baj az, hogy nem értjük, nem akarjuk elfogadni, valójában mire van szüksége a gyereknek – legfőképpen: BIZTONSÁGÉRZETRE!

Mi kellene ahhoz, hogy emberi, humánus módon működő egyedekké váljunk azzá neveljük a gyerekeinket? Dr. Neufeld (az Európa Parlament előtt elhangzott beszédét is behivatkozza):

„Nem az iskola vagy a tanulás vagy a genetika a lényeg, valóságos kifejlődésre van szükség ahhoz, hogy valaki igazán emberré, humánus emberré váljon.”

Ennek titka az, hogy a négy alapszükséglet mennyire van kielégítve. Ezek a következők:

  1. Kötődés – azokhoz, akikkel szorosan kapcsolódnak, és akik felelősek értük;
  2. Biztonságérzet – amelyben a gyerek megpihenhet, és nem kell küzdenie azért, hogy önmaga lehessen;
  3. Az érzelmek átélésének lehetősége – olyan biztonságérzet, amely a sebezhetőséget is megengedi – lehet megélni haragot, szomorúságot, nyűgösséget is (nem csak akkor szeretik őket a szüleik, ha eleget tesznek az elvárásoknak, úgy viselkednek, azt mutatják, amit elvárnak tőlük);
  4. Kötetlen játék – ami leginkább előreviszi az érést.

 

70062.jpeg

 

A válságok mintázata – hogyan formálja a kultúra a jellemünket

„És ez a boldogság és az erény titka – vágott közbe az igazgató a bölcsek fensőbbségével -, hogy az ember szeresse azt, amit úgyis meg kell tennie. Minden kondicionálás célja ez: az emberekkel megszerettessük elkerülhetetlen társadalmi rendeltetésüket.” – Aldous Huxley: Szép új világ

„…a jellemünk és a személyiségünk annak a környezetnek az igényeit tükrözi, amelyben kialakult. A szerepek, amelyeket kapunk, vagy amelyeket megtagadnak tőlünk, az, ahogy beilleszkedünk a közösségbe vagy kiszorulunk belőle, és az, amit a kultúra elhitet saját magunkról, az egészségünket vagy a betegségeinket is meghatározza. Ebből a szempontból és még sok másból is a betegség és egészség a társadalmi léptékű makrokozmosz megnyilvánulása.

Vagyis,  amit normálisnak és természetesnek tekintünk, azt nem az hozza létre, ami jó az embereknek, hanem amit elvárnak tőlük, mindazokkal a jellemzőkkel és magatartásokkal, amelyeknek a kutlúra fenntartása a célja. Ezeket azután nagy tisztelettel úgy kezeljük, mint az emberi természet részeit, és ami eltér tőlük, azt abnormálisnak nevezzük. A legtöbbször nem ébred fel az önazonosság iránti késztetés – de ha igen, az gyakran elég durván zajlik-, és az emberek úgy nevelkednek meg viselkednek, hogy mindenben megfeleljenek az uralkodó elvárásoknak.

Mely társadalmi jellemvonásainkat diktálja a kultúránk?

  • leválás önmagunkról

… konformista, versenyközpontú oktatási rendszer, a beilleszkedésre felhívó társadalmi közeg, a kortárs elfogadás vágya, valamint a közösségi szinten előidézett, saját társadalmi állással kapcsolatos, mindent betöltő szorongás…

A képekért és önképekért rajongó kultúra jórészt úgy tartja fenn magát, hogy olyan érzést kelt mindenkiben, mintha nem volna elég jó – vagy még alattomosabb módszert alkalmaz, és tőkét kovácsol (a kifejezés mindkét értelmében ) a már meglévő érzésekből: hiszen fiatal és öreg egyaránt a médiában megjelenő testi tökéletességhez méri magát, és egyre többen vannak, akik már a saját testüket is szégyellik.

  • a fogyasztás vágya
  • hipnotikus passzivitás”

 

Fájdalmunk pontatlan térképe, érzékenység

„A gének vannak arra, hogy mennyire érzékeny az ember a környezetére, és a környezet befolyásolja, hogy mennyire válnak fontossá az ember genetikai adottságai – írta R. C. Lewontin, az ismert genetikus. – Ha változik a környezet, akkor nem tudjuk, mi következik”. Van olyan ember, aki több fájdalmat fog érezni, és ezért nagyobb szüksége lesz rá, hogy az alkalmazkodásnak abba a fajtájába meneküljön, amelyet az elmebaj vagy az addikció jelent. Nagyobb szüksége lesz rá, hogy elforduljon a világtól, disszociáljon, több részre szakadjon, és olyan képzelgésekbe meneküljön, amelyek magyarázattal szolgálnak az elviselhetetlen valóságra. De mindez távolról sem jelenti azt, hogy örökölhető neurobiológiai betegsége volna. Az ilyen gyerekeket Tom Boyce, a San Franciskcoban működő Kaliforniai Egyetem gyerekgyógyász és pszichiáterprofesszora „orchideának” nevezi:

Rendkívül érzékenyek környezetükre, ezért kivételesen érzékenyek a nehézségekre, támogató és gondoskodó környezetben azonban rendkívül életerősek, kreatívak és sikeresek.” Az „érzékenység” génjei, amelyek nyomasztó környezetben akár pszichiátriai bajokhoz vezethetnek, pozitív körülmények között támogathatják az erősebb belső ellenálló képesség kialakulását, és így boldogabbá tehetnek. Az érzékeny embereknek nagyobb esélyük van rá, hogy ha a különleges tulajdonságukat nem rombolja le rossz bánásmód vagy elutasítás, akkor nyitottabbak, fogékonyabbak, találékonyabbak, művésziebbek és empatikusabbak legyenek. A legérzékenyebb emberek alkották meg kultúránk legmaradandóbb darabjait: de sokuk egész életében nagyon súlyos kínokat állt ki. Az érzékenység igazi dupla fenekű bőrönd: ajándék és átok is egyben.”

 

Mennyire fontos is lenne, hogy ne ítélkezzünk tehát egymás fölött! Nem vagyunk egyformák! Ez a szerencse! Mégsem fogadjuk el, ha valaki más!

69890.jpeg

 

És akkor folytassuk a nagyobb egész megértését! 

Hogyan is válik szerves részünkké a fajunk és az osztályunk?

„Az emberi fajták gondolata történelmileg az európai kapitalizmus sugallatára született, hogy a fehérek kontinense Afrika, Ausztrália és Észak-Amerika bennszülött lakóit leigázva, rabszolgasorba taszítva és szükség esetén elpusztítva még gazdagabbá válhasson. A 18. század végéig nem is létezett mai jelentésében a „rassz” szó. Pszichológiai szempontból, egyéni szinten az a „másikká tétel”, amelyet a rasszizmus kialakít, az önbizalomhiány ellenszere: ha nem érzem jól magam a bőrömben, akkor hadd legyek fölényben valaki mással szemben, hogy a hozzá képest rendelkezésemre álló privilégiumokra hivatkozva tehessek szert a hatalom és a jó társadalmi helyzet érzésére. Jean-Paul Sartre francia filozófus szerint az antiszemita olyan ember, aki fél. Persze nem a zsidóktól, hanem önmagától, a lelkiismeretétől, a szabadságától, az ösztöneitől, a felelősségeitől, a magánytól, a változástól, a társadalomtól és a világtól… A zsidó létezése csak arra való, hogy az antiszemita csírájában elfojthasson minden tépelődést önmagában.”

Tudományosan igazolt, hogy a szív- és cukorbetegséget, az elhízást, a depressziót, a nyugdíjas korban beálló rokkantságot, a gyors öregedést és a memória romlását részben a gyerekkori életkörülmények okozhatják.

„Ha egy kisgyerek a közösségében – akár a családban, akár az iskolában alávetett szerepbe kerül, akkor nő az esélye annak, hogy a stresszre kardiovaszkuláris, idegrendszeri és hormonális választ ad, és krónikus egészségügyi problémái alakulnak ki. Felnőttek esetében sem más a helyzet. Az egyéni önazonosságtudat elnyomása zavart okoz a szervezetben, és betegséghez vezet; de ha az elnyomás rendszerszintű, és az egyének egy csoport tagjaként kénytelenek magukat elnyomni, az még nagyobb, jóval súlyosabb bajt okozhat.”

Egy konkrét, nagyon tanulságos eset a sok körül:

„1957-ben tizenhárom éves voltam, amikor 38 ezer magyar honfitársammal együtt Kanadába menekültem az elviselhetetlen sztálinista diktatúra elől. Tárt karokkal fogadtak minket. Észak, ahogy az ország himnuszában is áll, valóban igaznak, erősnek és szabadnak látszott. Azt nem tudtam, és senki nem is beszélt róla, hogy ugyanabban az évben, nagyjából éppen akkor, amikor mi a Brit Columbiai-i élet örömeivel ismerkedtünk, nem messze attól a helytől, ahol éltem, egy négyéves őslakos kislánynak, Carlene-nek a szövetségi engedéllyel rendelkező, bentlakásos egyházi iskolában törtött első napján tűt szúrtak a nyelvébe. Az volt a bűne, hogy az anyanyelvén szólalt meg az osztályteremben. Egy óra telt el úgy, hogy a kislány nem tudta visszahúzni a nyelvét a szájába, mert attól félt, hogy az ajkát is megsebzi. Nem sokkal később több éven át tartó szexuális abúzus kezdődött. Kilencéves korában Carlene már alkoholista volt, később opiátfüggő lett, mert valahogyan csökkentenie kellett a fájdalmát…

Kanadában mindenki némi megbocsátó lenézéssel tekint az Egyesült Államokra, pedig nincs rá semmi okunk, hogy jobbnak tartsuk magunkat náluk. Közismert, hogy a rendőrségen belüli, gyakran brutális erőszakhoz vezető előítéletek igen sokszor az őslakosokat és a színes bőrű embereket sújtják. Az ország börtöneiben ítéletüket töltők majd harminc százaléka az őslakosok közül kerül ki, miközben a lakosságnak alig több mint öt százalékát alkotják.”

 

Na és vajon miért rosszabb a nőknek?

„a nők esetében aránytalanul gyakori szorongás és depresszió jórészt abból származik, hogy elnyelik a férfiak dühét, miközben viselik e düh enyhítésének kulturálisan rájuk kényszerített felelősségét is. Ebben az értelemben mindkét nem nevében a nők veszik be az antidepresszánsokat és az anxiolitikumokat (a szorongáscsökkentő gyógyszereket). A lányok rengeteg nyílt és bújtatott üzenetet kapnak azzal kapcsolatban, hogy akkor fognak boldogulni, ha nem ellenkeznek, békességre törekednek, és gondoskodnak róla, hogy mindenki más elégedett legyen…”

 

Politika és trauma

„Minél hosszabban vizsgálom azokat, akik benépesítik a politika terepét – a csúcson lévőket, és lent, legalul saját magunkat (meg a kiváltságosabbakat valahol a kettő között) -, annál tisztábban látom, hogy a sérültek megválasztják a sérülteket, a traumatizáltak pedig a többi traumatizált élére állnak, és tevékenységükkel kérlelhetetlenül tartósítják a traumatizáló társadalmi körülményeket.”

„Mindent összefoglalva, a rendszer körkörös eleganciával működik: világunk, amely csupa félreértésen alapul azzal kapcsolatban, hogy kik és mik vagyunk, olyan feltételeket teremt, amelyek akadályozzák alapvető vágyaink kielégítését, és kínlódó, magukkal és másokkal meghasonlott embereket hoz létre. A kiválasztott kevesek – különösen azok, akik egész fiatalon olyan megküzdési mechanizmust alakítottak ki, amelynek segítségével megtagadhatták a valóságot, kizárhatták magukból az empátiát, félni kezdtek saját sebezhetőségükről, elnémították magukban az erkölcsi érzéket, és nem hajlandók alapos önvizsgálatra – hatalomra emelkednek. Irányítani kezdik a biztonságra és stabilitásra vágyó többséget, amelyet már úgy tönkretett a cinizmus és az elidegenedés, hogy örömmel cseréli valóságos ösztöneit és kollektív öntudatát hamis ígéretekre és egy védelmező karizma közelségére. A kör azzal zárul be, hogy sebzett, szűkös világképükhöz ragaszkodó vezetőink politikája konzerválja a meglévő körülményeket, vagy éppen ront rajtuk.”

 Álljunk ki vére magunkért, fogadjuk el magunkat!

Miért fontos az önismeret, mit kell tennünk, hogy felvállalhassuk önmagunkat?

Az én felé vezető út első lépései röviden:

  • A személyiség nem azonos az emberrel; az ember nem azonos a személyiséggel.
  • A személyiség alkalmazkodás. Amit személyiségnek hívunk, az gyakran valóságos tulajdonságok és kondicionált megküzdési stílusok zavaros gyűjteménye, utóbbiak között pedig biztosan van néhány, amely nem a valóságos énünket, hanem a hiányát mutatja meg. Minden személyiség annak megfelelően alakul, ahogy az ember saját egyedi alkata kölcsönös viszonyba kerül a családjával, a közösségével és a kultúrájával. Elképzelhető, hogy nem a valóságos szükségleteinket, legtitkosabb vágyainkat és legigazibb természetünket fejezi ki, hanem a tőlük elválasztó elidegenedésért kárpótol.
  • A test mindent számon tart. - Ha megtanuljuk a nyelvét, akkor megérthetjük a test üzeneteit.
  • A személyiség és alapvető természetünk elveszítése nem személyes ügy. – Anyagias kultúránkban egyre többen kerülnek távol az énjüktől. Ezt a folyamatot a gazdaságitól a kulturálisig és a politikaiig számos szféra ösztönzi és kihasználja.

Legfontosabb az EGYÜTTÉRZÉS önmagunkkal! Ezt kellene gyakorolni!

Meg kell tanulni nemet mondani is! Tanúsíthatom, milyen sokan nem tudják!

 

A végén:

„A pokolba vezető út nem jó szándékkal van kikövezve, hanem a szándékok hiányával. Minél többet minősítünk, hárítunk, fókuszálunk és értékelünk át, annál nagyobb szabadságot nyerünk az újrateremtéshez. Félnek a botlásoktól? Elárulok egy titkot: senki sem ússza meg őket. Így működik egy emberi lény.”

 

Micsoda felismerés az, milyen sok embernek segíthetne valami hasonló gondolat, megértés, ami tudatosítaná azt, hogy meglévő mentális betegségüknek, vagy személyiségzavaruknak van jó oldala is. Az is ritka, ha valaki tudatában van ennek. Főleg az idősebb korosztályban. Bátor lépés a könyvben az, hogy a szerzőtárs, Dániel, Máté Gábor fia bevallja, az a diagnózis, amely kimondta, hogy van egy enyhe bipoláris zavara, valójában nagy megkönnyebbülést hozott számára. Így fogalmaz:

„Végre összeállt a kép az életemmel kapcsolatban: megértettem, hogy az őrülten termékeny időszakok és a depressziós összezuhanások igazából nem az ellentétei egymásnak – inkább sziámi ikrek -, és gyerekkorom óta mindketten segíteni próbálnak rajtam. Amikor nem álltam le, akkor a kisfiúagyam túlpörgéssel reagált, megpróbálta tartani a tempót, hátha sikerül keresztülvágnia magát a káoszon; míg az érzelmi összeomlás úgy működik, mint egy biztonsági kapcsoló, amelyet azért építettek be, hogy fel ne robbanjon a biztosítékszekrény.

Részben a hangulatstabilizáló gyógyszereknek köszönhetem, hogy most már a két véglet között is itthon van valaki, aki rálát a túl jó és túl rossz hangulatokra, és tudja, hogy azok nem én vagyok. Ha mostanában mániákus tempót diktálok magamnak, és aludni sem tudok a folyamatos ihlettől, vagy amikor arra ébredek, hogy elnehezültem, és nincs semmihez kedvem, akkor nem küzdök és nem panaszkodom. Mindkét állapot meghozza a maga gyümölcseit: az egyik a lelkesültséget és a kreativitást, a másik a nyugalmat és a korlátaim elfogadását. Egyik sem tart túl soká.

Kezdek rájönni, milyen nagy dolog, amikor az ember megérti, hogy az elméje nem az ellensége.”

 

 71136.jpeg

 

Végül a legnagyobb rendszer, a társadalom! Az értelmes társadalom lehetősége

Máté Gábor azt mondja, az oktatás feladata lenne megtanítani a gyerekeket a traumatudatosságra!

„A trauma befolyásolja a gyerekek tanulási képességét, ezért a traumákra figyelemmel lévő oktatási rendszer a fejlesztés tudományában is járatossá tenné a tanárokat. Ebben az esetben az oktatás olyan légkört teremtene, amelyben az érzelmi intelligenciát legalább annyira becsülik, mint az ész eredményeit. Az gyerekeket többé nem az elért eredményeik alapján értékelnék, hiszen az elsősorban a társadalmi és a faji előnyöket tükrözi és termeli újra, hanem a kiteljesedésüket elősegítő körülményeket alakítanának ki…

„Olyan tanterveket kellene csinálni, amelyek támogatják az egészséges közösségi és érzelmi fejlődést – írja Maggie Kline tanár és iskolai pszichológus. – Ha a diákok biztonságban érzik magukat, a nyelvkészségért, a gondolkodásért és az érvelésért felelős agyterületeik növekszenek.” A tanárképzés a gyerekek rossz magatartását segítségkérésnek vagy az érzelmi fájdalom jelenének látná, és nem olyasminek, amire elfojtással, büntetéssel vagy eltávolítással kell reagálni.

Az elmúlt évtizedekben milliónyi felnőtt és gyerek mozdult meg a világ sok országában, hogy olyan fontos témákat kényszerítsen be a politika ügyei közé, mint a környezeti igazságosság, az őslakosok és a nők jogai, a genderszemlélet, a faji egyenlőség és a rendőrségi reform. A közügyek egyik élharcosa Greta Thunberg kamaszkorú klímaaktivista, aki az autizmusát mint „szupererőt” jellemezte, és nagyon sokat tett azért, hogy a klímaváltozás generációja figyelmének középpontjába kerüljön. „Sok tudatlan ember hiszi, hogy ez betegség vagy valami nagy baj – tette közzé a Twitteren. – Ha a gyűlölködők a kinézetedről beszélnek, meg arról, hogy miben különbözöl a többiektől, az azt jelenti, hogy nem maradt más, amibe beleköthetnének. Ebből tudod, hogy győzelemre állsz.”Az ő példája pontosan megmutatja, hogy micsoda gyógyhatása van egy fontos feladatnak. Thunberg azt nyilatkozta, hogy a klímavédelmi kampány előtt „nem volt semmi energiám, sem barátom, nem szóltam senkihez. Egyedül ültem otthon egy táplálkozási rendellenességgel.”

Máté Gábor:

„Véleményem szerint, ha valaki kitartóan arra törekszik, hogy keresztüllásson a traumatizáló blöffökön, és a hazugságok láncaitól megszabadulva éljen és alkosson, akkor jól megélt élete lesz.

Ez az élet az ébredéssel kezdődik: rá kell ébrednünk, mi valóságos és autentikus körülöttünk, és mi nem az. Rá kell döbbennünk, kik vagyunk, és kik nem. Fel kell ismernünk, hogy mit üzen a testünk, és mit fojt el az elménk. Meg kell látnunk a sebeinket és a képességeinket. Szembe kell néznünk vele, hogy miben hittünk, és mi fontos igazán a számunkra. Tudnunk kell, mi az, amibe nem nyugszunk bele többé, és mi az, amit már képesek vagyunk elfogadni. Észre kell vennünk, milyen mítoszok kötnek gúzsba, és milyen kapcsolatok határoznak meg. Tisztában kell lennünk a múlttal, ahogy volt, a jelennel, ahogy van, és a jövővel, ahogy talán lesz. És legfőképpen rá kell ébrednünk, hogy szakadék van aközött, amire a lényegünk vágyik, és amit a „normalitás” megkövetel tőlünk.”

Talán ez az utolsó szöveg a legfontosabb üzenet. 

Szóval, merjünk bátran véleményt mondani, nem igazodni, felismerni az értéket, hinni magunkban! 

Ez így nagyon tömény, talán sok is.

Ezért talán az a legjobb, ha elolvassátok az egészet! Sokat tanít, sokat ad!

 

Koskovics Éva

 

A fotókat én fotóztam, jártamban-keltemben. A rajzosokat a fiataloknak tartott tréningemen. Sokatmondóak...

A bejegyzés trackback címe:

https://coachco.blog.hu/api/trackback/id/tr1018013146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása