Folytatva a korábban már érintett karrier témát, illetve a korunkkal összefüggésben is felmerült kérdéseket (merjünk-e és mikor váltani, jó helyen vagyunk-e a világban), arra gondoltam, összegyűjtök néhány inspiráló, elgondolkodtató ötletet, javaslatot, hátha segít elindulni valakinek valamerre…
Amióta hallottam, hogy az USÁ-ban sokkal több az idősebb korosztály által alapított sikeres startup-ok száma, mint a fiatalok által létrehozottaké, sokat morfondírozom ezen. Nálunk ez valahogy sokkal inkább a fiatalabb korosztályhoz köthető. Miért is?
- mert legtöbbször összekötjük a technológiával, azt pedig a fiatalok általában jobban képesek követni (a sikeres, ismert magyar startup cégek valóban inkább az online világhoz, informatikai technológiákhoz kapcsolódnak);
- mert tükröz egy szemléletmódot is: a nyitottságot, a vállalkozókészséget, egyfajta bátorságot, amely az idősebb korosztályból már sokszor kihalt;
- mert az idősebbek nagyrészt belenyugodtak a számukra adott lehetőségekbe, elfogadják a meglévő adottságokat, míg a fiatalok rugalmasak, pillanat alatt képesek továbblépni, ha nem látják értelmét, akkor nem türelmesek, inkább választják a bizonytalanságot, mint az unalmas, kilátástalan, perspektíva nélküli, de biztos utat (posványt);
- és még számos oka lehet…
Pedig azt gondolom, idősebb fejjel már tudunk annyit, hogy tényleg bátran belevághatnánk, hiszen:
- eljött az az idő, mire halálosan ráuntunk az alkalmazotti létre;
- elegünk van abból, hogy mások ötleteit valósítsuk meg és kívánságait teljesítsük, ideje, hogy a magunkén dolgozzunk;
- rengeteg tapasztalatunk van, ismerjük a dörgést, átlátjuk a dolgokat, nagy a kapcsolati hálónk, reálisan tudjuk értékelni a helyzetet (ami alatt nem a reális pesszimizmust értem…);
- ha szerencsések vagyunk és ügyesen éltük eddig az életünket, van egy anyagi biztonságunk, a gyerekek már kirepültek, nem dől össze a világ, ha kicsit kockáztatunk, belevágunk valami egészen újba;
- és még sorolhatnám…
Arra gondoltam, biztos van sok olyan ötlet, kiaknázásra váró lehetőség még a világban, sőt, még talán itt, nálunk, kishazánkban is, amelyekből kinőhetne valami. De nem jönnek össze a megfelelő emberek, nincs meg hozzá a bátorság, a kezdeményezőkészség. Az egyik ember túl fiatal, azért, a másik élemedett korára hivatkozva nem vág bele. Pedig lehet, hogy – akár netán együtt - képesek lennének rá, épp egymás – különböző – energiájára, tudására lenne szükségük a sikerhez.
Persze nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a startupok és a szokványos vállalkozások is sokszor menet közben tönkremennek, még ha az indulás jól is ment, biztosnak látszottak a dolgok. Olyanok is sokan vannak, akik már ezt megtapasztalták a saját bőrükön. Sok tényező jöhet közbe, sőt, általában mindig vannak olyan körülmények, változások, amikre korábban nem is gondoltunk.
Ha valakit érint a téma, ha aktuálisan van egy jó ötlete, akkor javaslom, tegye fel magának a következő kérdéseket:
- milyen probléma megoldásában fog ez segíteni és kiknek?
- ha tiszta, egyértelmű, hogy kik számára lenne érdekes, tesztelted-e, mennyit fizetne érte, mennyire biztosan mozdulna rá a célközönség?
- mekkora piaca lehet ennek a terméknek/szolgáltatásnak, van-e benne növekedési, netán külföldi terjeszkedési potenciál?
- pontosan mikre lenne szükség(ed) ahhoz, hogy megvalósuljon a terv?
- mi az, ami már megvan hozzá és mi az, amit neked kellene előteremtened, kitalálnod?
- van-e üzleti terved, tudod-e, mennyibe kerülne a gyártás, kutatás, fejlesztés, stb.?
- megvan-e benned minden tudás, tapasztalat, képesség, amely kell a terved kivitelezéséhez?
- ki az, akiben megbízol annyira, hogy beavasd, és ha ő is megerősített az ötleted továbbvitelében, akkor kikkel tervezed megvalósítani a projektet?
- miért tartod fontosnak, miért foglalkoznál vele te személyesen szívesen? Miért a szívügyed??
Sajnos rengeteg jónak induló ötlet és startup elbukik, különböző okokból kifolyólag. Érdemes ezért utánanézni, olvasni róluk, belemerítkezni a témába. Pár éve jelent meg például Veiszer Alinda könyve, címe: Bridge generáció - avagy Álmokból üzletet: Prezi, Ustream, LogMeIn (3 magyar cég – 3 magyar világsiker).
Ebben például Árvai Péter, a Prezi alapítója azt fogalmazza meg: Jó cég az, amely jobbá akarja tenni az emberek életét. Ez amennyire evidensnek hangzik, annyira nem az!
Ő ezeket a javaslatokat teszi:
- ne magányosan vágj bele (legalább három résztvevő kell általában: a business, a design, és a technológia területéről);
- nem elég a lokális ötlet, sok ember életére kell hasson (globális gondolkodás);
- a siker fokmérője nem a pénz, hanem az értékteremtés, a kitűzött cél elérése!
A startup mentalitás szerinte úgy alakul ki legkönnyebben, ha:
- volt a családban már igazi vállalkozó (de legalábbis szerencsés körülmény);
- sokat segítenek a külföldi tapasztalatok, más kultúrák ismerete;
- érdekes módon a megélt traumák, kríziskezelési tapasztalatok is sokat segítenek (bizonyítási vágy, meglévő tapasztalat, erőforrás).
A legnagyobb kérdés az, mire lesz szükség a jövőben? Milyen tudásra, kompetenciákra, milyen termékekre, milyen szolgáltatásokra? (De ez már egy következő írás tárgya lesz.)
Na, megvan már/még a saját startup-os ötlet, elszántság? Már az egy jó jel, ha ezt végigolvastad, hiszen ez azt jelenti, valamiért foglalkoztat a téma. Miért is?? Esetleg van valami gondolatod, ötleted, amit érdemes lenne valakivel továbbvinni? Hajrá!
Koskovics Éva
közgazdász, coach
www.kokart.hu